niedziela, 15 czerwca 2014

Dieta aztecka i odchudzająca moc nasion Chia :)

Jakiś czas temu stałam się posiadaczką książki: "Dieta Aztecka - Odchudzająca moc cudownych nasion Chia". Z ogromnym zaciekawieniem ją przeczytałam i pomyślałam, że fajnie byłoby podjąć się takiej diety i sprawdzić na samej sobie czy faktycznie "zdziałuje" ona takie cuda, które opisane są w książce :)


Zacznijmy od początku. Co to w ogóle jest dieta aztecka? Na czym polega? Co dobrego może wnieść dla naszego zdrowia? I czym są nasionka Chia? O tym wszystkim zaraz się dowiecie ;)

"Dieta aztecka to plan żywienia starożytnych Azteków, dzięki któremu przez wiele lat cieszyli się oni smukłą sylwetką oraz wspaniałym samopoczuciem i zdrowiem."

Dieta aztecka oparta jest na trzech fazach:
Faza I - polega na wypijaniu trzech odżywczych smoothie z chia w ciągu dnia, dzięki czemu przyspieszymy metabolizm i uzyskamy szybki i skuteczny spadek masy ciała; trwa 2 tygodnie.
Faza II - jeden z trzech koktajli zastępujemy lunchem, stworzonym z produktów azteckich (np. kukurydzy, fasoli, pomidorów, indyka, ryby); w tym okresie ciało zwiększa swoją wydajność i nabieramy ochoty na ćwiczenia; trwa 6 tygodni.
Faza III - w tym okresie powracamy do regularnych posiłków, smoothie z chia możemy spożywać od czasu do czasu w ramach posiłku czy po chwili słabości (np. kiedy za dużo się najemy, podczas świąt, imprez itp.), dowiadujemy się jak wybierać odżywcze produkty i komponować zdrowe posiłki.

CHIA - (z języka łacińskiego "uzdrawiać") to roślina, której nasiona są zaliczane do najzdrowszej żywności na świecie! Zawierają one bowiem:
  • 8 razy więcej omega-3 niż hodowlany łosoś
  • 6 razy więcej wapna niż mleko
  • 3 razy więcej żelaza niż szpinak
  • 2 razy więcej błonnika niż otręby
  • 15 razy więcej magnezu niż brokuły
  • 4 razy więcej selenu niż len

"Aby uzyskać tę samą wartość energetyczną i uczucie sytości, możesz zjeść 10 misek szpinaku albo 4 łyżki nasion chia! Właśnie ze względu na dużą wartość odżywczą, Aztekowie uznawali nasiona chia za swoje zbożowe złoto. To one wzmacniały azteckich wojowników, dzięki czemu zbudowali oni jedno z największych imperiów w historii cywilizacji."

Korzyści płynące z diety azteckiej:
- w ciągu 2 dni wyrówna się poziom insuliny i cukru, a także nieco schudniesz, obniży się poziom cholesterolu i ciśnienie krwi, a stan zapalny zacznie się zmniejszać
- w ciągu 2 tygodni metabolizm ulegnie całkowitej kalibracji, obniży się poziom LDL (złego cholesterolu), trójglicerydów i cukru we krwi, a także masa ciała znacząco się obniży
- koniec z napadami głodu
- koniec ze spadkiem energii mózgowej
- koniec z drżeniem wywołanym niskim poziomem cukru we krwi
- szybka i skuteczna utrata zbędnych kilogramów
- poprawa kondycji mózgu
- lepszy nastrój
- lepszy metabolizm
- zdrowe serce
- koniec z tłustym brzuszkiem
- lepsze funkcjonowanie komórek

Nasionka chia stają się coraz łatwiej dostępne w Polsce, bowiem znaleźć je można w sklepach ze zdrową żywnością i sklepach internetowych, np. SKWORCU :)


Cena nasionek jest bardzo wysoka, przekraczająca często 100 zł za kilogram, dlatego też warto je kupować w mniejszych opakowaniach, nie tracąc dużej kwoty na raz. Ja swoje nasionka chia otrzymałam w ramach współpracy ze sklepu Skworcu. Tam możecie kupić nasionka chia jedynie za 8,35 zł/80g/. Nie musimy przepłacać za ładne opakowania z kolorowymi, przykuwającymi wzrok nadrukami. W Skworcu płacimy wyłącznie za produkt! Ponad to możemy być pewni, że otrzymamy towar wysokiej jakości :) Zajrzyjcie do sklepu koniecznie :)

A co ja zrobię z tak dużą ilością nasionek? Na pewno nie przejdę etapowo całej diety. Szczególnie zależy mi na poznaniu nasionek chia, ze względu na to, że posiadają właściwości mogące zwiększyć poczucie siły, energii, wytrzymałości. Chcę Wam przedstawić serię zdrowych smoothie z chia, które będę spożywała zamiast jednego głównego posiłku (śniadanie, obiad, kolacja) :) Sprawdzę, czy rzeczywiście nasionka chia dodają energii, poprawiają ogólne samopoczucie i nie powodują uczucia głodu. Ponad to, gdy zdobędę potrzebne składniki przygotuję inne potrawy z diety azteckiej, np. muffinki migdałowe. Już teraz zapraszam do śledzenia mojej AZTECKIEJ PRZYGODY ;)

Dotychczas na blogach widziałam przepisy, w których nasionka chia były wykorzystywane do puddingów, dodawane do jogurtów, owsianek itp. Jednak właściwe spożycie nasionek wymaga ich zmielenia, bowiem całe ziarenka przechodzą przez układ pokarmowy i zostają wydalane. To samo jeśli oczekujemy efektu w postaci utraty nadprogramowych kilogramów, badania wykazały, że całe nasiona nie pomogą w odchudzaniu, tylko zmielone/posiekane, ponieważ w tej postaci są najbardziej biodostępne, czyli najlepiej trawione przez enzymy żołądkowe. Skutkuje to lepszym wchłanianiem składników odżywczych i dostaniem się ich do krwiobiegu.

Wyszedł bardzo długi post :D A i tak nie napisałam wszystkiego co chciałam :D Przekazałam Wam najważniejsze informacje, a po resztę odsyłam do książki dr Bob'a Arnot'a "Dieta Aztecka - Odchudzająca moc cudownych nasionek CHIA". To na prawdę świetna książka, pełna rzetelnych i przydatnych informacji i wiadomości, potwierdzonych badaniami. Znaleźć w niej można dużą ilość zdrowych przepisów, bazujących na produktach azteckich, z którymi będę się z Wami dzieliła :) A jak przepisy się spodobają, a smoothie zaciekawią to zapraszam po nasionka chia (i nie tylko) do SKWORCU :) Super sklep z rożnymi kawami, herbatami, bakaliami, przyprawami itd. Zapraszam! :) Wysoka jakość, szybka dostawa, tanie produkty i przeogromna oferta, na pewno znajdziesz to czego szukasz! :D


*Informacje o nasionach chia, ich właściwościach i diecie azteckiej pochodzą z omawianej tutaj książki.

4 komentarze:

  1. jestem bardzo ciekawa tej diety i działania tych nasionek ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Na moim blogu znajdziesz pomysły na koktajle pochodzące właśnie z tej książki, z użyciem nasion chia. Wystarczy tylko poszukać :)

      Usuń
  3. ja akurat mam sporo chia w mojej diecie o niskim ig - na chia robimy puddingi. Ja nawet nie wiedziałam, że tak to się nazywa :) Według tych informacji http://kompendiumdiet.pl/dieta-aztecka-2/ ta dieta pomaga właśnie wyregulować poziom cukru we krwi oraz poprawić lipidogram. Koktajli jeszcze nie próbowałam, muszę poszukać u ciebie przepisów na nie :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...