sobota, 30 stycznia 2016

Czekoladowe ciacho z cukinii - puszyste, dietetyczne i przepyszne! :)

Cukinię zazwyczaj spożywam jako dodatek do obiadu. Jednak coraz bardziej uświadamiam sobie, że świetnie pasuje również w daniach słodkich. Owsianka z cukinią - pycha! Próbowaliście?
Dzisiaj mam dla Was przepis na dietetyczną wersję ciasta czekoladowego. Uwierzycie, że nie użyłam ani grama mąki? Dokładnie tak, ponad to nie znajdziecie tu także cukru! Ciasto idealne dla osób na dietach redukcyjnych, ale także dla dużych łasuchów, którzy bez wyrzutów sumienia mogą pozwolić sobie na więcej niż 1 kawałek tego ciasta! Ten cukiniowy wypiek jest bardzo zdrowym i słodkim deserem, którym może cieszyć się każdy z Was :) Wilgotny, mocno czekoladowy, puszysty i delikatny, rozpływa się w ustach, a cukinia jest wręcz niewyczuwalna! Słodki od ksylitolu i banana. Spróbujecie? Polecam!


Składniki:
Przygotowanie:
  1. Cukinię zetrzyj na tarce o dużych oczkach, a banana rozgnieć na "paćkę" za pomocą widelca. Olej koksowy powinien być w postaci płynnej.
  2. Do miski przełóż wszystkie składniki i dokładnie wymieszaj całą masę. 
  3. Formę do pieczenia (powinna być większa, aby ciasto było cienkie i dobrze się upiekło) wyłóż papierem do pieczenia i wylej masę. Rozprowadź po całej powierzchni. 
  4. Piecz w nagrzanym na 180*C piekarniku przez 25 minut. 

poniedziałek, 25 stycznia 2016

Lekki pudding ryżowy z wanilią i cynamonem :)

Ryż z cynamonem to jeden z moich częstych smaków dzieciństwa. Najczęściej podawany ze śmietanką i duża ilością wspomnianego wcześniej cynamonu. Dzisiaj powracam do tych wspomnień i proponuję wam lekki pudding ryżowych z wanilią i cynamonem oraz pokrojonym jabłuszkiem i dużymi, słodkimi rodzynkami. To było na prawdę prze-prze-przepyszne! Unoszący się aromat ziarenek wanilii i laski cynamonu rozszedł się po całej kuchni. Ryż jaśminowy jest bardzo delikatny i idealnie pasuje do słodkich dań. Po ugotowaniu jest mięciutki, ale nie rozwala się. Słodyczy puddingowi nadaje ksylitol, rodzynki oraz jabłko. Całość jest tak niesamowicie smaczna, że na pewno nie raz powtórzę ten przepis! :) 

Składniki:
Przygotowanie:
  1. Zagotuj mleko z laską cynamonu i wanilii.
  2. Wsyp ryż i gotuj na małym ogniu, pod przykryciem do momentu wchłonięcia całego płynu, to jest ok. 20 minut. 
  3. W tym czasie obierz jabłko i pokrój w kostkę. 
  4. W wybranym naczynku ułóż na dnie większą część pokrojonego jabłka. 
  5. Następnie przełóż ugotowany już ryż.
  6. Udekoruj pozostałym jabłkiem i ułóż kilka rodzynek. 

poniedziałek, 11 stycznia 2016

Kruche ciasteczka owsiane z masłem orzechowym, quinoa i jagodami goji :)

Ciasteczka są szybkie i łatwe w przygotowaniu. Powstały z wielu zdrowych składników, dzięki czemu mogą stanowić pełnowartościową przekąskę. Są kruche, słodziutkie, delikatne. Ciekawym dodatkiem są płatki quinoa oraz jagody goji. Ich obecność jeszcze bardziej uwydatnia smak tych przepysznych i zdrowych łakoci :) Zapraszam do wypróbowania ;)

Składniki:
Przygotowanie
  1. Płatki owsiane zmiel na mąkę.
  2. Wszystkie składniki przełóż do miski i dokładnie wymieszaj.
  3. Blaszkę wyłóż papierem do pieczenia. Piekarnik nagrzej w temperaturze 180*C.
  4. Z masy uformuj około sześć, dość sporych ciasteczek. Ułóż je na blaszce, a następnie piecz przez 15 minut. 

sobota, 9 stycznia 2016

Dobre Ziele, czyli wszystko o YERBA MATE :)

Dobre Ziele to internetowy, ale także stacjonarny (Kraków) sklep oferujący yerba mate jak i wszystkie niezbędne akcesoria do jej prawidłowego przygotowania. Produkty, które można znaleźć w ofercie są najwyższej jakości, a sam asortyment sklepu wciąż się powiększa. Cechy jakimi charakteryzuje się firma to uczciwość, dbałość o klienta oraz o towar, a także rzetelność. Kontakt z pracownikami jest bardzo miły. Od razu można zauważyć duże zaangażowanie w sprawy z klientem. Ceny są bardzo atrakcyjne, dlatego też myślę, że każdy może pozwolić sobie na swój własny, prywatny zestaw do przygotowywania yerba mate. 


Ja i yerba mate
Ziele to piję już od dłuższego czasu. Nie jest to działanie systematyczne, aczkolwiek bardzo częste. Od razu zakochałam się w smaku, a jeszcze bardziej we właściwościach tych zielonych listków. Dotychczas do przygotowywania yerba mate potrzebna mi była szklanka/kubek oraz zaparzacz. Zagotowywałam wodę, odczekałam kilka minut, aby temperatura wrzątku spadła, zalewałam, parzyłam kolejne kilka minut, wyciągałam ziele i piłam. Tak właśnie wyglądało szykowanie mojego naparu. Wiedziałam o istnieniu potrzebnych akcesoriów do przygotowywania Yerby, jednak nigdy nie pokusiłam się na zakup. Dlatego też bardzo cieszę, że naszła ta chwila, aby móc wypić jedną z najbardziej ulubionych "herbat" odpowiednio przygotowaną oraz w odpowiednim do tego naczynku.

Co to jest yerba mate?
Są to suszone listki i gałązki ostrokrzewu paragwajskiego zbierane z wiecznie zielonych krzewów rosnących na plantacjach w Argentynie, Brazylii, Paragwaju i Urugwaju. Ziele to odkryli Indianie Guarani już przed wieloma wiekami, używali je do jedzenia (wystarczała podczas długich polowań), picia i leczenia chorób. Dziś yerba stanowi narodowy napój i codzienny rytuał w krajach Ameryki Południowej zyskując rzesze fanów i uznanie na całym świecie. Coraz bardziej staje się także popularna w Polsce. Ziele to jest uznawane za symbol więzi międzyludzkich, powitanie gościa dobrą mate to oznaka przyjaznego nastawienia :)

Właściwości yerba mate
  • pobudza, dodaje sił i energii dzięki kofeinie i teobrominie
  • wspomaga umysł i koncentrację 
  • posiada więcej antyoksydantów (przeciwutleniaczy) niż zielona herbata i wino
  • posiada poświadczone badaniami naukowymi właściwości stymulujące układ nerwowy, przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, odmładzające, antydepresyjne 
  • wzmacnia odporność 
  • oczyszcza organizm
  • wspomaga pracę układu pokarmowego
  • wspomaga odchudzanie
  • w przeciwieństwie do kawy nie wypłukuje z organizmu minerałów, niepodrażania żołądka
  • wywiera pozytywny wpływ na skórę i paznokcie
  • bogata w witaminy: C, B1, B6, niacynę oraz minerały: magnez, mangan, cynk, chrom, potas
  • polecana w tzw. syndromie dnia poprzedniego (czyt. kac)

Co jest potrzebne do przygotowania yerba mate?
  1. Yerba mate - dobra jakościowa yerba nada Twojemu naparowi najlepszego smaku i najzdrowszych właściwości. Możesz zaopatrzyć się w najbardziej popularną mate liściastą, w dużych bądź mniejszych opakowaniach (od 250 g do 3-5 kg), ale także w formie ekspresowej, czyli w małych, poręcznych torebkach idealnych np. w podróży, a także w formie instant, czyli mate rozpuszczalna. 
  2. Naczynko - wybranie odpowiedniego naczynka nie jest takie proste, jakby się mogło wydawać. Naczynka są wykonywane z drewna, owocu tykwy lub ceramiki. Jeśli wybierzesz naczynie drewniane bądź z tykwy dodatkowo otrzymasz więcej aromatu, podkreślającego smak yerba. Tutaj jednak musisz się liczyć z tym, że takowe naczynie należy odpowiednio przygotować zanim będzie gotowe do użytku, a także później konserwować (więcej informacji na ten temat niżej). W przypadku ceramiki zabiegi te nie są konieczne. Wiedz, że musisz się zmierzyć z ogromną ofertą przeróżnych naczynek, wykonanych z różnych materiałów, w odmiennej wielkości, w przepięknych barwach i ozdobach (i tu wybór jest bardzo trudny :D)
  3. Bombilla - jest niezbędnym narzędziem do tradycyjnego picia yerba mate. Jej zakończeniem jest praktyczne sitko, dzięki któremu pijemy czysty napar, bez obawy, że dostanie się tam niepotrzebny listek. Bombille najczęściej wykonuje się ze stali - niklowanej, nierdzewnej bądź alpaki. Te dwie ostanie są bardzo wytrzymałe i starczą na wiele lat. Można też kupić bombille wykonaną z bambusa - tańszą i naturalną. 
  4. Gorąca woda - odpowiednio dobrana temperatura wody nie zepsuje smaku yerba mate, a także nie pozbawi jej cennych właściwości zdrowotnych. Nie wskazana jest woda ani za gorąca ani za zimna. Najlepszą temperaturą będzie ok. 75*C. Żeby taką uzyskać, należy odstawić wrzątek na ok. 5-10 minut. Jednak to też nie gwarantuje nam uzyskanie odpowiedniej temperatury. Dlatego polecam zaopatrzenie się także w termometr, dzięki któremu zaparzysz idealną yerba mate :) 
Jeżeli nie wiesz co wybrać, masz problem na co się zdecydować to po więcej informacji odsyłam TUTAJ. Na stronie Dobre Ziele wszystko zostało dokładnie wyjaśnione :)
Jak przygotować naczynie do yerba mate?
Tak jak pisałam wcześniej naczynie ceramiczne nie wymaga żadnych specjalnych zabiegów, jednak te wykonane z drewna oraz z owocu tykwy już tak. Muszą być odpowiednio przygotowane i zakonserwowane. Zabieg ten zwie się curado a wygląda następująco:

Curado naczynia z tykwy - polega na wydrapaniu resztek owoców z wnętrza tykwy
  1. Napełnij naczynie do ok. 2/3 wysokości suszem yerba mate (może być zużyty z innej zaparzki).
  2. Zalej gorącą wodą i odstaw na ok. 12 godzin. 
  3. Opróżnij naczynie i przemyj bieżącą wodą.
  4. Wydrap dokładnie łyżeczką resztki owocu ze ścianek tykwy.
  5. Zostaw do osuszenia. 
Konserwacja tykwy 
Naczynie z tykwy należy myć pod bieżącą wodą bez użycia detergentów. Tykwę należy po użyciu opróżnić, opłukać i pozostawić do wyschnięcia. Najlepiej za każdym razem, a przynajmniej raz na 1-2 dni stałego użytkowania. Robi się to, żeby zapobiec zapleśnieniu. W przypadku pojawienia się pleśni w tykwie należy ją zalać wrzątkiem, pozostawić na kilka minut, po czym ponownie wykonać curado. 

Curado naczynek drewnianych - polega na zaimpregnowaniu drewna tłuszczem, aby zapobiec jego pękaniu. Najlepiej użyć w tym celu dobrej oliwy (z oliwek, z pestek winogron itp.)
  1. Wetrzyj mocno tłuszcz w drewniane elementy naczynia.
  2. Odstaw naczynie na około 24-48 godzin.
  3. Opłucz naczynie pod bieżącą wodą lub wytrzyj ścianki papierem bądź szmatką. 
* W przypadku niekutych Palo Santo (naczynek drewnianych) najlepiej wykonać curado dwukrotnie. 

Konserwacja naczynek drewnianych 
Naczynek nie należy zostawiać na długo z mokrym suszem, ale spokojnie możesz zapomnieć o nich na 2-3 dni i nic się nie stanie. 

Przygotowywanie yerba mate w sposób tradycyjny 
Istnieje wiele sposobów na dobrą mate, każdy może to robić nieco inaczej. Poniżej podam ulubiony sposób od Dobre Ziele:
  1. Wsyp yerba mate do ok. 1/2-3/4 wysokości naczynia (wedle uznania).
  2. Przykryj naczynie dłonią, odwróć do góry dnem i potrząśnij kilkakrotnie w górę i w dół.
  3. Następnie odwróć naczynie do kąta 45* (lekko pochyl), tak aby susz ułożył się po jednej stronie naczynia.
  4. Wlej wodę o temperaturze 70-80*C w wolną przestrzeń między suszem, a ścianką naczynia.
  5. Zamknij ustnik bombilli kciukiem i włóż rurkę w to samo miejsce, gdzie wcześniej była lana woda
  6. Odstaw tak przygotowana mate i odczekaj ok. 2-3 minuty. Dolej nieco wody i gotowe!

*Tak przygotowana mata może być zalewana wielokrotnie, aż całkiem wypłucze się smak. 
*Pamiętaj, że bombillą nie wolno mieszać, gdyż może to powodować zapychanie rurki.
* Ja swoją mate przygotowuję w taki sam sposób tylko zdecydowanie dodaję mniej suszu, bowiem dla mnie jest bardzo silna, nawet wtedy kiedy dawałam mniejszą zalecaną ilość. U mnie jest to ok. 2-3 łyżeczki na 300-350 ml.

Zestaw, który dostałam od Dobre Ziele oraz który obecnie służy mi do przygotowywania mojej ulubionej yerba mate składa się z:

Yerba mate:
Amanda Organica - naturalna, organiczna, o przyjemnym, wyrazistym i dość intensywnym smaku. Idealna dla koneserów jak i początkujących.
Mate Green Mas Energia - yerba smakowa, z dodatkami owocu guarany, płatków bławatka, płatków nagietka i aromatu mango. Ma łagodny smak, kojarzący się z zieloną herbatą.

Naczynko
Oferta sklepu ciągle się zmienia, dochodzą nowe produkty, a stare niekiedy już nie powracają. Aktualnie widzę, że mojego naczynka z tykwy nie ma już w ofercie. Podobne jest TO, tylko moje jest z innym motywem. Prawdopodobnie za jakiś czas i to również zniknie z oferty. Przy wyborze za bardzo nie wiedziałam czym się kierować i na co się zdecydować. Ostatecznie poinformowano mnie, że jak dla początkującej osoby warto zaopatrzyć się w naczynko naturalne, wykonane z owocu tykwy. I takie też wskazałam. Motywów było bodajże 3, jednak mnie zauroczyła śmieszna, mała jaszczurka :)

Bombilla
Lubię jak coś jest praktyczne, a przy tym estetyczne i po prostu ładne. Od razu zwróciłam uwagę na tę bombillę. Jest bardzo funkcyjna i pięknie się prezentuje, a szczególnie jej różowy kamyczek, usytuowany poniżej ustnika. Składa się z dobrze sprawującego filtra, który poradzi sobie nawet z drobniutkim suszem, w postaci pyłku. Można ją również odkręcać, aby dokładnie wymyć.

Akcesoria
Szczoteczka do czyszczenia bombilli
Nabierka drewniana idealna do nabierania suszu yerba mate
Inne z oferty
Guarana - jest rośliną występującą w dorzeczu Amazonki. Gotowy produkt powstaje w wyniku odpowiedniego wyprażenia i sproszkowania owoców tropikalnego pnącza. Naturalnie zawiera kofeinę, dlatego stanowi popularny substytut kawy. Polecana w okresie wytężonej pracy fizycznej i umysłowej. Po spożyciu, działanie jest odczuwane nawet do 6 godzin. Ma wiele zastosowań, można ją użyć do koktajli, owsianek, musli, naleśników, sałatek, kanapek itp. Zalecaną dawką jest 1 łyżeczka (to ok. 2 g).


Z yerba mate można wycisnąć tak na prawdę jeszcze więcej, dużo więcej informacji na jej temat. Widzę jednak, że ten post już teraz wyszedł dość duży, dlatego nie będę go bardziej poszerzać. Myślę, że powstał tu taki mały niezbędnik o yerba mate. Mam nadzieję, że się nie zniechęciliście i przeczytaliście wszystko, aby zdobyć podstawowe informacje o yerba i jej sposobie prawidłowego przygotowywania. Po więcej informacji odsyłam na stronę Dobre Ziele :) Dajcie znać czy wy także pijecie yerba mate, czy korzystanie przy tym z odpowiedniego zestawu, czy zioło to Wam smakuje? Piszcie, jestem ciekawa Waszych opinii i Waszych historii związanych z yerba mate.
                                         

środa, 6 stycznia 2016

Pasztet roślinny - przepyszny, dietetyczny, wegański :)

W końcu nadeszła pora, abym i ja przygotowała swój pierwszy pasztet roślinny :D Nie spodziewałam się, że efekt końcowy będzie aż tak zaskakująco dobry! Taki pasztecik to "niebo w gębie" :) Nie musi być spożywany standardowo - na kanapkę, a jako np. dodatek do głównego dania, czy jedzony po prostu "solo" :D Smakuje wybornie! Ma delikatny, kremowy smak, delikatną kruchość po bokach ciekawy akcent w postaci dodatku suszonych pomidorów i orzechów włoskich :) Po ostygnięciu ma zwartą konsystencję, dzięki czemu dobrze się go kroi. Bardzo smaczny - polecam :)

Składniki:
Przygotowanie:
  1. Dzień wcześniej, wieczorem namocz fasolę i ciecierzycę w zimnej wodzie. 
  2. Następnego dnia odlej wodę i przepłucz nasiona.
  3. Przełóż ciecierzycę i fasolę do jednego garnka, zalej wodą i zagotuj. Po zagotowaniu gotuj 2h. 
  4. W tym czasie na patelni rozgrzej olej. Delikatnie zeszklij posiekaną cebulę i wyciśnięty czosnek. Następnie dodaj drobno pokrojoną marchewkę, pietruszkę i seler, podlej odrobiną wody i duś pod przykryciem do miękkości, ok. 20 minut. Od czasu do czasu zamieszaj. 
  5. Ugotowaną fasolę i ciecierzycę lekko ostudź. Przełóż do malaksera, dodaj przygotowane wcześniej na patelni warzywa i miksuj do uzyskania pożądanej konsystencji - mniej lub bardziej gładkiej/bezgrudkowej. 
  6. Do masy dodaj siemię lniane, wodę i przyprawy. Wymieszaj. 
  7. Do blaszki wyłożonej papierem do pieczeniem nałóż całą masę, delikatnie wygładź.
  8. Piecz w nagrzanym do 180*C piekarniku przez 1h. Następnie schłodź i przełóż do lodówki. Spożywaj dopiero zimny, nie koniecznie z lodówki, jednak w lodówce przechowuj. 

sobota, 2 stycznia 2016

Placuszki z płatków quinoa :)

Przepyszne, delikatnie słodkie, maślane placuszki z komosy ryżowej to wręcz śniadanie idealne :D 
Są przesmaczne! Quinoa jest dość wyczuwalna, dzięki czemu nadaje placuszkom nutki orzechowego smaku. Sam syropu z agawy jest bardzo delikatny, ale nadal słodki. Placuszki usmażone na maśle ghee pięknie pachną i wyśmienicie smakują. Są niezwykle delikatne, dlatego trzeba uważać przy smażeniu. Nie ma się jednak czego obawiać, bo przy pomocy dużej szpachelki nie łamią się ani nie kruszą. Zapraszam na pyszne i zdrowe śniadanie :) 


Składniki:
Dodatki:
Przygotowanie:
  1. Płatki quinoa, mleko, jajko, syrop z agawy oraz proszek do pieczenia połącz ze sobą. Dokładnie wymieszaj i odstaw na 5 minut. 
  2. Na patelni rozgrzej masło ghee.
  3. Następnie zmniejsz ogień i zacznij nakładaj "kleksy" ciasta na rozgrzaną patelnie
  4. Smaż z każdej strony po ok. 3 minuty. 
  5. Podawaj z ulubionymi owocami oraz dodatkowo polane syropem z agawy.
*Z podanych składników wychodzi 7 małych placuszków :) 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...