Drożdżowe ciasto owsiane z rabarbarem :)

19 maja 2018

Na początku trochę się obawiałam, że ciasto może mi nie wyjść, jednak mimo to i tak podjęłam się tego ryzyka, które finalnie bardzo, ale to bardzo się opłacało. Ciasto wyszło fantastyczne! W pełni udane. Dla mnie to po prostu perfekcyjne, zdrowe ciasto drożdżowe. Mąkę pszenną zamieniłam na płatki owsiane, biały cukier na cukier kokosowy, a margarynę na olej kokosowy. Drożdże pracowały jak należy, co w konsekwencji dało puszyste, wyrośnięte wnętrze ciasta. Aktualnie trwa sezon na rabarbar, dlatego też użyłam jego jako owocowego (choć tak na prawdę jest warzywem 😂) dodatku, jednak z powodzeniem możesz użyć innych owoców - truskawek, malin czyli śliwek. Jeżeli wykorzystasz płatki owsiane certyfikowane jako bezglutenowe jednocześnie Twoja drożdżówka będzie pozbawiona glutenu. 

Koniecznie spróbujcie tego przepisu, będziecie zachwyceni cudownym zapachem ciasta drożdżowego i jego niesamowicie pysznym smakiem 😍 Dodatkowo, na samym dole wpisu zamieściłam wartości odżywcze dla całego ciasta. 


Składniki:
  • 400 g płatków owsianych
  • 40 g świeżych drożdży
  • 250 ml mleka
  • 60 g cukru kokosowego + 1 łyżka
  • 60 g oleju kokosowego 
  • 3 jajka + 1 żółtko 
  • 1/3 łyżeczki mielonej wanilii 
  • 4 laski rabarbaru + 3 łyżki ksylitolu 

Przygotowanie:
  1. Na początku przygotuj zaczyn. Do rondelka przelej mleko, dodaj pokruszone drożdże i łyżkę cukru kokosowego. Podgrzewaj ciągle mieszając. Pamiętaj, nie zagotuj mleka i nie doprowadź do wysokiej temperatury. Mleko powinno tylko lekko się podgrzać, aby możliwe było w nim rozpuszczenie składników. Pozostaw do wyrośnięcia na ok. 25 minut. 
  2. W międzyczasie zmiel płatki owsiane na mąkę lub użyj gotowej mąki owsianej. Rozpuść także olej kokosowy, aby miał płynną postać. 
  3. Do miski przełóż zmielone płatki, wanilię, cukier kokosowy, rozpuszczony olej, wbij 3 jajka i dodaj zaczyn. Wszystko dokładnie wymieszaj. Nie przejmuj się rzadką konsystencją - taka ma być. Wymieszane ciasto odstaw do wyrośnięcia na 1 godzinę. 
  4. Wyrośnięte ciasto przełóż do formy (u mnie kwadratowa - 21,5 x 21,5 cm) wyłożonej papierem do pieczenia. Wierzch ciasta wysmaruj za pomocą pędzelka żółtkiem wymieszanym z odrobiną ciepłej wody. Kolejno wyłóż równomiernie pokrojone laski rabarbaru wymieszane z ksylitolem. 
  5. Ciasto wstaw do piekarnika (nie nagrzanego!) i piecz przez 35 minut w 180*C, w termoobiegu. 


Wartość odżywcza całego ciasta:
energia: 2918 kcal
węglowodany: 396 g
w tym cukry: 80 g
tłuszcze: 123 g
białko: 90 g

6 komentarzy

  1. Parę kawałków w pudełeczko i można iść na piknik <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam pytanie - czym i w jakich proporcjach można zastąpić cukier kokosowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ksylitolem lub erytrolem, w takich samych proporcjach. Tylko do zaczynu dodaj po prostu zwykły cukier, aby drożdże urosły :) Myślę, że równie dobrze sprawdziłby się także jakiś syrop - klonowy czy daktylowy, zamiast właśnie cukru kokosowego.
      Jak upieczesz ciacho koniecznie daj znać czy się udało :)

      Usuń
  3. Do zaczynu nie daje się mąki?

    OdpowiedzUsuń
  4. Właśnie czegoś takiego szukałam

    OdpowiedzUsuń