Dżem truskawkowy - zdrowy i dietetyczny, bez żelatyny :)

8 lipca 2015

Mój debiut w produkcji dżemu truskawkowego! Jestem zadowolona z efektu końcowego. Przed włożeniem do słoiczka spróbowałam truskawkową masę i była bardzo smaczna. Słodka, ale nie przesadnie. Kiedy słoiczki przestygną masa w środku staje się gęsta i dżem nie przelewa się w słoiczku. Myślę, że będzie idealny do rozsmarowywania na gofrze, naleśniku czy toście. 



Składniki:
  • 1 kg truskawek, bez szypułek 
  • 40 g ksylitolu (ok. 2 łyżki)
  • 2 płaskie łyżeczki agar-agar

Przygotowanie:
  1. Oczyszczone truskawki przełóż do garnka i zacznij podgrzewać.
  2. Dodaj ksylitol. Przykryj pokrywką. Mieszaj od czasu do czasu.
  3. Po ok. 20-30 minutach truskawki puszczą na tyle soku, że będzie można je z łatwością rozgnieść. Po prostu rozgniataj truskawki za pomocą widelca czy innego akcesoria kuchennego, które się do tego przyda. Możesz też zblednować je na gładki mus. 
  4. Teraz gotuj już bez przykrycia, aby zredukować ilość powstałej wody/soku. Gotuj ok. 30-40 minut.
  5. W odrobinie gorącej wody rozpuść agar i od razu dodaj szybko do truskawek. Mieszaj energicznie, aby dokładnie go rozprowadzić. 
  6. Do przyszykowanych słoiczków nalej gorący dżem, zakręć i odstaw do góry dnem. Przy ostatnim słoiczku masa może ostygnąć, dlatego warto trzymać ją cały czas na małym ogniu, aby wrzała.


UWAGA! Jeżeli agar-agar nie rozpuści się dokładnie prawdopodobnie opadnie na dół słoika w postaci takiej jakby białej zawiesiny. Jeżeli tak się stanie należy po jakimś czasie, kiedy słoiki już ostygną wymieszać zawartość słoiczków, obracając nimi raz w jedną raz w drugą stronę, w górę i w dół. Agar wtedy rozprowadzi się po całym dżemie w słoiczku i nie będzie po nim śladu, a dżem stanie się niebywale gęsty, nie przelewający się w słoiku.

4 komentarze

  1. Muszę i ja zrobić z agarem, bo dotąd u mnie w domu robiło się z żel - fixem, który jak wiadomo za zdrowy nie jest i mi smakuje średnio poza tym ;p Twój wygląda smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. My już mamy zapas dżemików truskawkowych zrobiony :D I nikt nam ich nie je, bo twierdzą, że są kwaśne :P A jak próbujemy dżemy babci to nawet nie jesteśmy w stanie odgadnąć z jakiego to owocu, bo czuć sam cukier...

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam dżemy truskawkowe, jak dla mnie najlepsze wychodzą z mrożonych truskawek. Tylko ja nigdy nie używam agaru, tylko już gotowy mix :D

    OdpowiedzUsuń