Co dobrego jest w orzechach? Właściwości zdrowotne migdałów, nerkowców, orzechów brazylijskich :)

30 marca 2017

W ofercie BioIndygo możecie znaleźć różne rodzaje orzechów w niezwykle atrakcyjnych cenach. To właśnie ich obecność w asortymencie marki zainspirowała mnie do napisania wpisu właśnie o orzechach. Poniżej poczytacie o ich właściwościach czy zawartości składników odżywczych. W dzisiejszym poście skupię się na orzechach: brazylijskich, migdałach oraz nerkowcach.


W sklepie BioIndygo znajdziecie je po od tymi linkami:



MIGDAŁY 

Właściwości zdrowotne:
  • dobre źródło wapnia - 248 mg na 100 g,
  • bogate w witaminę E (25,9 mg/100 g), pozytywnie wpływającą na m.in. na układ krwionośny, a także jako silny antyoksydant chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników,
  • wykazują właściwości przeciwutleniające, dzięki obecności składników fenolowych, w tym kwasu fenolowego oraz flawonoidów; zabezpiecza to organizm przed toksycznym działaniem stresu oksydacyjnego,
  • stanowią bardzo dobre źródło witamin z grupy B: ryboflawiny (B2), niacyny (B3) oraz kwasu foliowego 50 µg/100 g (B9),
  • składają się z MUFA, czyli z jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, w których dominuje kwas oleinowy, zwany Omega-9,
  • bogate w białko roślinne (głównie arginina) o wysokiej przyswajalności,
  • źródło błonnika,
  • obniżają poziom złego cholesterolu (LDL), a zwiększają poziom dobrego (HDL),
  • wykazują aktywność antynowotworową,
  • zapobiegają chorobom układu krążenia i innych chorób chronicznych,

Ciekawostka → W samej skórce migdałów, która stanowi 4% całej masy orzecha znajduje się od 70 do 100% fenoli.

Wartość odżywcza w 100 g produktu: 
energia: 572 kcal
białko: 20 g
tłuszcz: 52 g
węglowodany: 20,5 g
błonnik: 12,9 g 



NERKOWCE 

    Właściwości zdrowotne:
    • spośród orzechów zawierają najmniejszą ilość tłuszczu, którym głównie są jednonienasycone kwasy tłuszczowe zbawienne dla zdrowia serca i układu krążenia; wpływają także na zmniejszenie poziomu trójglicerydów, 
    • wykazują działanie przeciwutleniające, 
    • są źródłem miedzi (0,88 mg/ 40 g), odgrywającej wiele roli w procesach fizjologicznych - m.in.wykorzystanie żelaza, eliminacja wolnych rodników, rozwój kości i tkanki kostnej, a także produkcja melaniny, 
    • bogate w magnez (116,8 mg/40 g) i nieco mniej w wapń (37 mg/100 g) - minerały niezbędne dla mocnych i zdrowych kości, a także prawidłowej pracy mięśni (magnez zapobiega skurczom),
    • źródło fosforu (237,2 mg/40 g), manganu (0,66 mg/ 40 g) i cynku (2,31 mg/ 40 g).

    Ciekawostka → Orzech nerkowca rośnie w dużej, żółto-pomarańczowej bulwie, która jest źródłem bardzo toksycznego i żrącego oleju, mogącego przyczynić się do poparzeń. Na jego działanie najbardziej narażone są osoby zajmujące się zbieraniem owych orzechów. Aby się go pozbyć stosowane są obróbki termicznie. 


    Wartość odżywcza w 100 g produktu: 
    energia: 533 kcal
    białko: 18,2 g
    tłuszcz: 43,8 g
    węglowodany: 32,7 g
    błonnik: 3,3 g 


    BRAZYLIJSKIE 

      Właściwości zdrowotne:
      • zawierają największą spośród orzechów ilość tłuszczu, są to głównie jednonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwas palmitynowy i oleinowy, które pomagają zmniejszyć poziom złego cholesterolu (LDL) i podwyższyć poziom dobrego (HDL) oraz chronią przed chorobami serca i układu krążenia, 
      • dobre źródło witaminy E (7,87 mg na 100 g), która jest silnym antyoksydantem, 
      • bogate w selen (100 g orzechów zapewnienia około 1917 ug, lub 3485% zalecanej dziennej normy spożycia selenu); pierwiastek ten wykazuje dobroczynne działanie przeciwnowotworowe, zapobiega chorobie wieńcowej i marskości wątroby, 
      • dobre źródło witamin "B-Complex" - tiamina, ryboflawina, niacyna, kwas pantotenowy, pirydoksyna oraz foliany, 
      • źródło miedzi, magnezu, manganu, potasu, wapnia (160 mg/ 100 g), żelaza (2,43 mg/ 100 g) fosforu, cynku (4,06 mg/100 g).

      Ciekawostka → Orzechy brazylijskie są idealnym źródłem selenu, gdzie 1-2 orzechy zapewniają dzienną podaż na ten pierwiastek, co wiąże się z tym, że nie można spożywać ich w ilościach nieograniczonych. Nadmiar selenu jest szkodliwy i może objawiać się m.in.: nudnościami, wymiotami, wypadaniem zębów, zapaleniem skóry. Dlatego konieczne jest zachowanie umiaru! 

      Wartość odżywcza w 100 g produktu: 
      energia: 656 kcal
      białko: 14 g
      tłuszcz: 66 g
      węglowodany: 4 g
      błonnik: 8 g 


      Źródła:
      migdały - książka: "Tree Nuts: Composition, Phytochemicals, and Health Effects"
      nerkowce - http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=98
      brazylijskie - http://www.nutrition-and-you.com/brazil-nuts.html
      wartości odżywcze - strona ilewazy.pl

      A Wy jakie orzechy lubicie i jadacie najczęściej? 

      10 komentarzy

      1. Uwielbiam orzechy :) Moje ulubione to brazylijskie i nerkowce.

        OdpowiedzUsuń
      2. Uwielbiam migdały... Moja młodsza siostra również: czasem paczuszkę 100g zjada na raz... tylko nie wiem, czy tak można. Moja mama kiedyś gdzieś przeczytała, że powinno się zjadać 2 migdały dziennie na czczo.
        Orzechy nerkowca nie należą do moich ulubionych (są dla mnie zbyt mdłe), ale zjem :)
        Z brazylijskimi też nie mam za wiele do czynienia. Kiedyś jadłam i smakowały mi, ale na tym się skończyło.

        Ostatnio bardziej polubiłam orzechy włoskie. Zawsze uwielbiałam i uwielbiam te młode, kiedy ściąga się z nich żółtą skórę - te późniejsze mniej mi smakowały, ale smakowały i jadłam. Jednak ostatnio posmakowały mi jeszcze bardziej - myślę o zrobieniu z nich masła, ale nie wiem, czy mój blender podoła :)
        Orzechy są zdrowe i warto a nawet powinno je jeść, tylko nie każdy może ze względu na uczulenie. A w temacie uczulenia... nie wiesz, czy każdy orzech uczula? Fistaszki na pewno mogą, ale inne orzechy?

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Zapomniałam... lubię też orzechy laskowe - czasem brat mi przywozi :)
          Ogólnie to tylko nerkowce za bardzo mi nie opowiadają a np. pistacji jeszcze nie jadłam :)

          Usuń
        2. Czy tak można - wiadomo nadmiar nie zawsze wychodzi nam za dobrze, dlatego polecam garść wybranych orzechów, a jeszcze lepiej urozmaicać je o różne rodzaje :)
          O migdałach na czczo nie słyszałam, także nie mogę się wypowiedzieć. Orzechy nie należą do produktów łatwostrawnych, więc nad czczo bym ich nie polecała, aczkolwiek piszesz tylko o 2 sztukach, więc nie jest to ilość duża.
          Oj ja też uwielbiam orzechy włoskie prosto z drzewa, ale nie ściągam z nich skórki, więc może jadłam te późniejsze, sama nie wiem :D Orzechy włoskie są równie bardzo wartościowe, szczególnie dzięki pozytywnemu wpływowi na pracę mózgu. Trzymam kciuki, że blender da radę i będę oczekiwać przepisu na blogu :P
          To prawda, arachidy uczulają najbardziej, ale nie można wykluczyć alergii także na inne orzechy. Trzeba podejść do tego indywidualnie. Tak na prawdę każdy produkt może uczulać, a każda osoba może inaczej to przechodzić.

          Usuń
        3. Nie od dziś wiadomo, że różnorodność jest najlepsza :)
          Dziękuję za opinię o migdałach :)
          Od tych młodziutkich orzechów włoskich skórka sama schodzi - ze skórką są bardzo gorzkie - bardziej niż takie lekko podsuszone. Słyszałam, ze orzechy włoskie to jedne z najzdrowszych orzechów (chociaż wszystkie są zdrowe) - już ich wygląd mówi sam za siebie :D
          Dziękuję. Mam nadzieję, ze 600W podoła, tylko orzechy, które przywiózł mój tato są różnej jakości: jedne bardziej "soczyste" a inne suche i gorzkawe, jakby starsze... po łupince ciężko rozpoznać. Jeśli trafią mi się te bardziej poduszone to chyba niewiele tłuszczu się z nich wytrąci... Trzeba będzie spróbować a jeśli się uda to postaram się opublikować przepis ;)
          Cieszę się, że nie mam alergii na orzechy i kakao :)

          Usuń
      3. Niedaleko mnie jest sklepik z bakaliami. Gdy tam jestem dostaję oczopląsu. Twoje zdjęcia oko cieszą :)

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Mam podobnie, jak odwiedzam nowe miejsca ze zdrową żywnością :)

          Usuń
      4. Uwielbiam wszystkie wymienione w tym poście i chrupię je codziennie :) Do tego laskowe, fistaszki, włoskie i pistacje. Ale brazyle, nerkowce i migdały zdecydowanie zwyciężają :)

        OdpowiedzUsuń
        Odpowiedzi
        1. Ja również uwielbiam wszystkie orzechy, ciężko mi się zdecydować, które najlepsze ;)

          Usuń
      5. Uwielbiamy każde i zawsze mamy trudności ze zjedzeniem kilku a nie całej paczki :D

        OdpowiedzUsuń