Dobre Ziele, czyli wszystko o YERBA MATE :)

9 stycznia 2016

Dobre Ziele to internetowy, ale także stacjonarny (Kraków) sklep oferujący yerba mate jak i wszystkie niezbędne akcesoria do jej prawidłowego przygotowania. Produkty, które można znaleźć w ofercie odznaczają się wysoką jakością, a sam asortyment sklepu wciąż się powiększa. Ceny są bardzo atrakcyjne, dlatego też myślę, że każdy może pozwolić sobie na swój własny, prywatny zestaw do przygotowywania yerba mate. 


Ja i yerba mate
Ziele to piję już od dłuższego czasu. Nie jest to działanie systematyczne, aczkolwiek bardzo częste. Od razu zakochałam się w smaku, a jeszcze bardziej we właściwościach tych zielonych listków. Dotychczas do przygotowywania yerba mate potrzebna mi była szklanka/kubek oraz zaparzacz. Zagotowywałam wodę, odczekałam kilka minut, aby temperatura wrzątku spadła, zalewałam, parzyłam kolejne kilka minut, wyciągałam ziele i piłam. Tak właśnie wyglądało szykowanie mojego naparu. Wiedziałam o istnieniu potrzebnych akcesoriów do przygotowywania Yerby, jednak nigdy nie pokusiłam się na zakup. Dlatego też bardzo cieszę, że naszła ta chwila, aby móc wypić jedną z najbardziej ulubionych "herbat" odpowiednio przygotowaną oraz w odpowiednim do tego naczynku.

Co to jest yerba mate?
Są to suszone listki i gałązki ostrokrzewu paragwajskiego zbierane z wiecznie zielonych krzewów rosnących na plantacjach w Argentynie, Brazylii, Paragwaju i Urugwaju. Ziele to odkryli Indianie Guarani już przed wieloma wiekami, używali je do jedzenia (wystarczała podczas długich polowań), picia i leczenia chorób. Dziś yerba stanowi narodowy napój i codzienny rytuał w krajach Ameryki Południowej zyskując rzesze fanów i uznanie na całym świecie. Coraz bardziej staje się także popularna w Polsce.

Yerba mate jest źródłem kofeiny, a dokładnie nazywaną w tym przypadku mateiny, a także teofiliny i teobrominy. Dzięki czemu odznacza się właściwościami pobudzającymi. Jest także źródłem antyoksydantów, a więc ma działanie przeciwutleniające. 


Co jest potrzebne do przygotowania yerba mate?
  1. Yerba mate - dobra jakościowa yerba nada Twojemu naparowi najlepszego smaku. Możesz zaopatrzyć się w najbardziej popularną mate liściastą, w dużych bądź mniejszych opakowaniach (od 250 g do 3-5 kg), ale także w formie ekspresowej, czyli w małych, poręcznych torebkach idealnych np. w podróży, a także w formie instant, czyli mate rozpuszczalna. 
  2. Naczynko - wybranie odpowiedniego naczynka nie jest takie proste, jakby się mogło wydawać. Naczynka są wykonywane z drewna, owocu tykwy lub ceramiki. Jeśli wybierzesz naczynie drewniane bądź z tykwy dodatkowo otrzymasz więcej aromatu, podkreślającego smak yerba. Tutaj jednak musisz się liczyć z tym, że takowe naczynie należy odpowiednio przygotować zanim będzie gotowe do użytku, a także później konserwować (więcej informacji na ten temat niżej). W przypadku ceramiki zabiegi te nie są konieczne. Wiedz, że musisz się zmierzyć z ogromną ofertą przeróżnych naczynek, wykonanych z różnych materiałów, w odmiennej wielkości, w przepięknych barwach i ozdobach (i tu wybór jest bardzo trudny).
  3. Bombilla - jest niezbędnym narzędziem do tradycyjnego picia yerba mate. Jej zakończeniem jest praktyczne sitko, dzięki któremu pijemy czysty napar, bez obawy, że dostanie się tam niepotrzebny listek. Bombille najczęściej wykonuje się ze stali - niklowanej, nierdzewnej bądź alpaki. Te dwie ostanie są bardzo wytrzymałe i starczą na wiele lat. Można też kupić bombille wykonaną z bambusa - tańszą i naturalną. 
  4. Gorąca woda - odpowiednio dobrana temperatura wody nie zepsuje smaku yerba mate, a także nie pozbawi jej cennych właściwości. Nie wskazana jest woda ani za gorąca ani za zimna. Najlepszą temperaturą będzie ok. 75*C. Żeby taką uzyskać, należy odstawić wrzątek na ok. 5-10 minut. Jednak to też nie gwarantuje nam uzyskania odpowiedniej temperatury. Dlatego poleca się zaopatrzenie się także w termometr, dzięki któremu zaparzysz idealną yerba mate.
Jeżeli nie wiesz co wybrać, masz problem na co się zdecydować to po więcej informacji odsyłam TUTAJ. Na stronie Dobre Ziele wszystko zostało dokładnie wyjaśnione


Jak przygotować naczynie do yerba mate?
Tak jak pisałam wcześniej naczynie ceramiczne nie wymaga żadnych specjalnych zabiegów, jednak te wykonane z drewna oraz z owocu tykwy już tak. Muszą być odpowiednio przygotowane i zakonserwowane. Zabieg ten zwie się curado a wygląda następująco:

Curado naczynia z tykwy - polega na wydrapaniu resztek owoców z wnętrza tykwy
  1. Napełnij naczynie do ok. 2/3 wysokości suszem yerba mate (może być zużyty z innej zaparzki).
  2. Zalej gorącą wodą i odstaw na ok. 12 godzin. 
  3. Opróżnij naczynie i przemyj bieżącą wodą.
  4. Wydrap dokładnie łyżeczką resztki owocu ze ścianek tykwy.
  5. Zostaw do osuszenia. 
Konserwacja tykwy 
Naczynie z tykwy należy myć pod bieżącą wodą bez użycia detergentów. Tykwę należy po użyciu opróżnić, opłukać i pozostawić do wyschnięcia. Najlepiej za każdym razem, a przynajmniej raz na 1-2 dni stałego użytkowania. Robi się to, żeby zapobiec zapleśnieniu. W przypadku pojawienia się pleśni w tykwie należy ją zalać wrzątkiem, pozostawić na kilka minut, po czym ponownie wykonać curado. 

Curado naczynek drewnianych - polega na zaimpregnowaniu drewna tłuszczem, aby zapobiec jego pękaniu. Najlepiej użyć w tym celu dobrej oliwy (z oliwek, z pestek winogron itp.)
  1. Wetrzyj mocno tłuszcz w drewniane elementy naczynia.
  2. Odstaw naczynie na około 24-48 godzin.
  3. Opłucz naczynie pod bieżącą wodą lub wytrzyj ścianki papierem bądź szmatką. 
* W przypadku niekutych Palo Santo (naczynek drewnianych) najlepiej wykonać curado dwukrotnie. 

Konserwacja naczynek drewnianych 
Naczynek nie należy zostawiać na długo z mokrym suszem, ale spokojnie możesz zapomnieć o nich na 2-3 dni i nic się nie stanie. 

Przygotowywanie yerba mate w sposób tradycyjny 
Istnieje wiele sposobów na dobrą mate, każdy może to robić nieco inaczej. Poniżej podam ulubiony sposób od Dobre Ziele:
  1. Wsyp yerba mate do ok. 1/2-3/4 wysokości naczynia (wedle uznania).
  2. Przykryj naczynie dłonią, odwróć do góry dnem i potrząśnij kilkakrotnie w górę i w dół.
  3. Następnie odwróć naczynie do kąta 45* (lekko pochyl), tak aby susz ułożył się po jednej stronie naczynia.
  4. Wlej wodę o temperaturze 70-80*C w wolną przestrzeń między suszem, a ścianką naczynia.
  5. Zamknij ustnik bombilli kciukiem i włóż rurkę w to samo miejsce, gdzie wcześniej była lana woda
  6. Odstaw tak przygotowana mate i odczekaj ok. 2-3 minuty. Dolej nieco wody i gotowe!

*Tak przygotowana mata może być zalewana wielokrotnie, aż całkiem wypłucze się smak. 
*Pamiętaj, że bombillą nie wolno mieszać, gdyż może to powodować zapychanie rurki.
* Ja swoją mate przygotowuję w taki sam sposób tylko zdecydowanie dodaję mniej suszu, bowiem dla mnie jest bardzo silna, nawet wtedy, kiedy dawałam mniejszą zalecaną ilość. U mnie jest to ok. 2-3 łyżeczki na 300-350 ml.

Zestaw, który dostałam od Dobre Ziele oraz który obecnie służy mi do przygotowywania mojej ulubionej yerba mate składa się z:

Yerba mate:
Amanda Organica - naturalna, organiczna, o przyjemnym, wyrazistym i dość intensywnym smaku. Idealna dla koneserów jak i początkujących.
Mate Green Mas Energia - yerba smakowa, z dodatkami owocu guarany, płatków bławatka, płatków nagietka i aromatu mango. Ma łagodny smak, kojarzący się z zieloną herbatą.


Naczynko
Oferta sklepu ciągle się zmienia, dochodzą nowe produkty, a stare niekiedy już nie powracają. Aktualnie widzę, że mojego naczynka z tykwy nie ma już w ofercie. Podobne jest TO, tylko moje jest z innym motywem. Prawdopodobnie za jakiś czas i to również zniknie z oferty. Przy wyborze za bardzo nie wiedziałam czym się kierować i na co się zdecydować. Ostatecznie poinformowano mnie, że jak dla początkującej osoby warto zaopatrzyć się w naczynko naturalne, wykonane z owocu tykwy. I takie też wskazałam. Motywów było bodajże 3, jednak mnie zauroczyła śmieszna, mała, bodajże jaszczurka.


Bombilla
Lubię jak coś jest praktyczne, a przy tym estetyczne i po prostu ładne. Od razu zwróciłam uwagę na tę bombillę. Jest bardzo funkcyjna i pięknie się prezentuje, a szczególnie jej różowy kamyczek, usytuowany poniżej ustnika. Składa się z dobrze sprawującego filtra, który poradzi sobie nawet z drobniutkim suszem, w postaci pyłku. Można ją również odkręcać, aby dokładnie wymyć.


Akcesoria
Szczoteczka do czyszczenia bombilli
Nabierka drewniana idealna do nabierania suszu yerba mate


Inne z oferty
Guarana - jest rośliną występującą w dorzeczu Amazonki. Gotowy produkt powstaje w wyniku odpowiedniego wyprażenia i sproszkowania owoców tropikalnego pnącza. Naturalnie zawiera kofeinę, dlatego stanowi popularny substytut kawy. Polecana w okresie wytężonej pracy fizycznej i umysłowej. Po spożyciu, działanie jest odczuwane nawet do 6 godzin. Ma wiele zastosowań, można ją użyć do koktajli, owsianek, musli, naleśników, sałatek, kanapek itp. Zalecaną dawką jest 1 łyżeczka (to ok. 2 g).


Z yerba mate można wycisnąć tak na prawdę jeszcze więcej, dużo więcej informacji na jej temat. Widzę jednak, że ten post już teraz wyszedł dość duży, dlatego nie będę go bardziej poszerzać. Myślę, że powstał tu taki mały niezbędnik o yerba mate. Mam nadzieję, że się nie zniechęciliście i przeczytaliście wszystko, aby zdobyć podstawowe informacje o yerba i jej sposobie prawidłowego przygotowywania. Po więcej informacji odsyłam na stronę Dobre Ziele. Dajcie znać czy wy także pijecie yerba mate, czy korzystanie przy tym z odpowiedniego zestawu, czy zioło to Wam smakuje? Piszcie, jestem ciekawa Waszych opinii i Waszych historii związanych z yerba mate.
                                       

8 komentarzy

  1. O wielu rzeczach nie miałam pojęcia, fajnie że napisałaś taką notkę :)
    Yerba mi smakuje,ale nie piję regularnie niestety :/ I nigdy jej nie przygotowywałam w opisany przez Ciebie sposób :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie wyobrażam (Monika) sobie rozpoczęcia dnia bez yerby :D Moją przywozi mi kolega, bo w jakimś sklepie robi hurtowe wręcz zamówienia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też muszę przestawić się na poranny rytuał z yerby zamiast kawy.
      A yerbe pijesz w tym specjalnym naczynku, czy raczej w normalnej szklance? :)

      Usuń
    2. W zwykłym kubku ale bombillę mam :)

      Usuń
    3. To już coś :D Ja na razie piję w powyższym, ale myślę, że w kiedyś zmienię na naczynko ceramiczne, ze względu na łatwość w czyszczeniu i przechowywaniu :)

      Usuń
    4. Może mi kiedyś siostra na urodziny kupi taki zestaw :P

      Usuń
  3. Ja miałam zakupioną ogromną 2kg torbę yerby. Wszystkie akcesoria też zakupiłam te kilka lat temu, ale jakoś pijemy ją od czasu do czasu. Najczęściej sięgam po nią w upały, jak wypijam gorącą, wtedy najlepiej chłodzi ciało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo nie wiedziałam, że gorąca yerba chłodzi ciało :) Dzięki za ciekawą informację, na pewno zapamiętam i wypróbuję na sobie w nadchodzące lato ;P

      Usuń