Mój kuchenny niezbędnik w zdrowym odżywianiu :)

18 listopada 2018

Dzisiejszy wpis nie będzie standardowo jedzeniowy, ale nadal utrzymany w temacie zdrowego żywienia. Jak już zapewne zauważyliście po tytule, chciałabym Wam przedstawić mój kuchenny niezbędnik, czyli wszystkie albo niemalże wszystkie przedmioty, które wykorzystuję na co dzień przygotowując sobie, bliskim, a także Wam zdrowe i wartościowe posiłki. Z pewnością, spora część tych rzeczy tyczy się także ogólnej kuchni, a nie tylko kuchni typowo zdrowej. Jednak myślę, że przynajmniej kilka z nich znajduje swoje szczególne miejsce właśnie w kuchni osoby prowadzącej zdrowy styl życia. Oczywiście nie każdy musi posiadać i posiada wymienione poniżej przedmioty, aby prowadzić zdrową dietę. Z pewnością ułatwiają one wiele w kuchni, ale nie są absolutnie niezbędne. Przedstawiam Wam po prostu mój mały, a raczej nie taki mały, jak się okazało niezbędnik kuchenny, który daje mi wiele możliwości w kuchni.


Temat dzisiejszego tekstu powstał dzięki internetowej wyszukiwarce Favi.pl. Jest to przeogromne miejsce, w którym znajdziecie dosłownie chyba wszystko, co tyczy się wyposażenia wnętrz domu. Poczynając od mebli, dekoracji, tekstyliów po wszystkie niezbędne przedmioty, akcesoria do salonów, dziecięcych pokoi, sypialni, łazienek czy kuchni. I nie ma co ukrywać właśnie ta ostatnia zakładka najbardziej mnie zainteresowała. Podsumowując, z Favi.pl z pewnością znajdziesz to, czego szukasz do swojego domu. Dzięki ogromnemu zasobowi tej wyszukiwarki stworzyłam poniższy niezbędnik kuchenny, który być może zainspiruje Was do rozszerzenia swojego asortymentu w kuchni. Nawet ja skusiłam się na zamówienie dwóch bardzo praktycznych przedmiotów. Sprawdźcie poniżej, co to było, a tym czasem zapraszam do szczegółowego zapoznania się z dzisiejszym wpisem. Każdy produkt jest podlinkowany, także zainteresowani mogą sobie od razu przejść na konkretną stronę z tym produktem.




AKCESORIA KUCHENNE


Akcesoria kuchenne to zestaw takich podstawowych produktów, z których korzystam najczęściej podczas przygotowywania posiłków. Można je uznać jako drobiazgi, ale zdecydowanie odgrywają znaczącą rolę w kuchni. 
  1. Nóż - dobry i ostry nóż to niezaprzeczalnie podstawowy element w dosłownie każdej kuchni.
  2. Durszlak - najczęściej używam do odcedzania pełnoziarnistych makaronów, ale także do opłukiwania niektórych warzyw czy owoców. 
  3. Sitko - zwykłe sitko, z drobnymi dziurkami, które używam bardzo często do przepłukiwania kasz, które to z kolei w mojej diecie spożywam niemalże codziennie. A wiadomo kasze, a przynajmniej większość przed ugotowaniem należy właśnie opłukać, aby pozbawić je ewentualnych zanieczyszczeń, które mogły się dostać w trakcie procesu przetwórstwa. 
  4. Miarka - czyli pojemnik wyposażony w praktyczną miarkę, dzięki której można odmierzać poszczególne składniki. Ja tego rodzaju miarkę używam do odmierzania płynów, a także, kiedy gotuję kasze. Najpierw odmierzam odpowiednią ilość kaszy, dzięki czemu wiem, ile dać wody do jej gotowania. Przykładowo, jeżeli porcja kaszy sięga do 50 ml to wody daję wtedy 100 ml, bo ogólny stosunek kaszy do wody podczas gotowania to 1:2.
  5. Tarka - niezawodny przyrząd do szybkiego starcia warzyw czy owoców, z którymi później można przygotować np. racuchy z jabłkiem czy marchewką. 
  6. Wyciskacz do cytryn - długo nie miałam takiego wyciskacza, bo nie mogłam go nigdzie znaleźć i przyznaję, że od kiedy go mam, jestem bardzo z niego zadowolona. Cytryny w mojej kuchni pojawiają się często, a to dlatego, że jem dużo sałatek, do których nieodzowny jest dressing, który to z kolei bazuje właśnie na soku z cytryny. Sok z cytryny dodaję też często do wody, aby nadać jej naturalny, cytrusowy posmak. 
  7. Wyciskacz do czosnku - z wyciskaczem do czosnku w moim przypadku jest różnie, bo albo czosnek właśnie wyciskam przez taką praskę, albo zwyczajnie drobno siekam. A sam czosnek warto używać w swojej diecie, bo zawiera wiele cennych właściwości zdrowotnych. 
  8. Obieraczka - podstawa dla wszystkich osób, które spożywają dużo warzyw i owoców, a które to nie lubią posługiwać się w takich sytuacjach zwyczajnym nożem. Obieraczka może też przydać się do wycinania makaronów z cukinii czy marchewki. 
  9. Przybory kuchenne - każdy ma je w kuchni, bo bez nich gotowanie z pewnością byłoby sporym utrudnieniem. 
  10. Młynek do pieprzu - nie zawsze go używałam, nad czym troszkę ubolewam, bo świeżo zmielony pieprz i w ogóle wszystkie przyprawy, zioła są nieporównywalne do gotowych mieszanek w proszku. Cudowny smak i aromat gotowych potraw mówi sam za siebie.
  11. Deska do krojenia - drewniana deska to chyba podstawowy przedmiot w każdej kuchni. 


GOTOWANIE



Żeby przygotować jakiś posiłek trzeba go ugotować czy usmażyć, a przynajmniej w większości przypadków. Jak najbardziej zachęcam do jedzenia warzyw i owoców na surowo, bo w ten sposób dostarczamy zdecydowanie więcej składników odżywczych w nich zawartych. Jednak traktowanie jedzenia wysoką temperaturą niekiedy jest konieczne, a niekiedy po prostu można je tak przygotować, aby było zdrowo, lekko i smacznie. 
  1. Brytfanna - idealne naczynie, aby przygotować tzw. dania jednogarnkowe. Dzięki dużej pojemności można miksować wiele składników i w prosty sposób stworzyć posiłek dla całej rodziny. W brytfannie przygotowuję różnego rodzaju kaszotta, risotta, pulpeciki i wiele innych. Jest to jedno z moich ulubionych naczyń w kuchni. 
  2. Patelnia z powierzchnią nieprzywierającą - dobra patelnia to podstawa, aby przygotować potrawy z niską zawartością tłuszczu, a czasami nawet bez tłuszczu. Wszelkie naleśniki, placuszki czy omlety najlepiej wychodzą na dobrej jakości patelni, do której powierzchni nic nie przywiera i z łatwością można obrócić smażone placki na drugą stronę. 
  3. Rondelek z pokrywką - mały rondelek używam w swojej kuchni chyba codziennie. Najczęściej gotuję w nim wszelkie śniadaniowe posiłki, jak owsianki czy jaglanki. Ale także dobrze sprawdza się do gotowania kasz, strączków, makaronów czy ziemniaków. 
  4. Garnek - podstawowe naczynie w kuchni. Zwykły, duży garnek używam do gotowania zup, sporadycznie przydaje mi się w innych potrawach. 
  5. Garnek do gotowania na parze - bardzo lubię gotowanie na parze, choć wiem, że nie wszyscy przepadają za tą techniką gotowania. Dla mnie jest to świetne rozwiązanie, aby ugotować szybko porcję warzyw, rybę czy pierś z kurczaka i stworzyć pełnowartościowy posiłek obiadowy. Dania wychodzą bardzo smaczne, są lekkie, a dodatkowym plusem jest to, że tak na prawdę gotują się same. 



NACZYNIA 



Ten zestaw można podzielić na dwie grupy. Są to "ładne naczynia", bo jestem zdania, że jak posiłek jest podany w estetyczny sposób i na estetycznym naczyniu to lepiej smakuje. Oraz na "gadżety herbaciane", bo napoje te stanowią nieodzowny element mojej codziennej diety. 
  1. Miska - duża, niezbyt głęboka miska sprawdza się u mnie idealnie w przypadku podawania sałatek lub tzw. "bowl food", czyli dosłownie jedzenie w misce, gdzie poszczególne składniki rozkłada się w estetyczny i miły dla oka układ. 
  2. Miseczki śniadaniowe - posiadam niezliczoną ilość wszelkich miseczek śniadaniowych i zawsze mam problem, aby nie dokupować kolejnych, bo zwyczajnie nie mam, gdzie ich trzymać. 
  3. Kubek - przeglądając wyszukiwarkę Favi.pl natknęłam się na ten cudny kubeczek z kotkiem i stwierdziłam, że muszę go w tym zestawieniu umieścić. Bo kolejny, ładny kubek do kolekcji nikomu nie zaszkodzi, prawda? A to, że nie mamy, gdzie ich upchnąć jest w tym wypadku mało istotne 😂 Swoją drogą czy Wy też macie tyle kubeczków w swojej kolekcji? 
  4. Kubek na herbatę - obowiązkowy kubek w mojej kubeczkowej kolekcji. Przeznaczony wyłącznie do picia herbaty. Musi być duży, minim 0,4 l, aby pomieścił duże ilości zielonej herbaty, którą pijam nałogowo. 
  5. Dzbanek z zaparzaczem - nie zliczę, ile takich dzbanków już stłukłam 😄 Wypadł mi z rąk, stłukłam podczas mycia albo lekko uderzyłam i od razu pękał. W każdym razie taki dzbanek jest zawsze obecny w naszym domu. Używany wyłącznie do zaparzania zielonej herbaty. 
  6. Zaparzacz do herbaty - oprócz zielonej herbaty czasami sięgam także po inne rodzaje herbat. I są to zazwyczaj herbaty sypkie, sporadycznie ekspresowe. Wtedy sięgam po mały zaparzacz, w którym przygotuję jedną porcję naparu. 


SPRZĘT KUCHENNY


Dobry sprzęt kuchenny jest niezwykle przydatny w każdej kuchni, w tym kuchni osoby prowadzącej zdrowy styl życia i sporo gotującej, której dieta jest różnorodna i urozmaicona wielorakimi składnikami i sposobami przygotowywania potraw. 
  1. Waga kuchenna - jest obowiązkowa w każdej kuchni osoby będącej na określonej diecie, ale także osoby prowadzącej zdrowy styl życia, która dba o prawidłowy podaż niektórych składników. W moim przypadku wagę kuchenną używam chyba codziennie. I to nie na zasadzie, że kontroluję każde spożyte jedzenie pod względem wielkości, ale jest mi ona niezbędna, aby odważać konkretne produkty. Mam tu na myśli głównie kasze, ryż, makaron, płatki, których mam ustaloną porcję wystarczającą do zaspokojenia mojego zapotrzebowania energetycznego. Przygotowując odmierzoną porcję wiem, że nie jem za mało czy za dużo i tym samym nie marnuję jedzenia. Dobrze dobrana ilość produktu gwarantuje też udaną potrawę. Waga kuchenna jest mi potrzebna, z tego względu, że dużo gotuję dla Was, a publikując przepisy wolę się posługiwać dokładną gramaturą aniżeli miarami domowymi.
  2. Blender ręczny - kolejna rzecz, bez której nie wyobrażam sobie mojej kuchni. Blender ręczny, a dokładnie zestaw jak powyżej na grafice jest niezwykle przydatny w codziennym kucharzeniu. Głównie, aby coś zblendować, ale także ubić czy zmiksować w malakserze. 
  3. Blender Mix&Go - wcześniej posługiwałam się jedynie blenderem ręcznym i był mi on wystarczający, ale od kiedy używam blendera typu mix&go to nie wyobrażam sobie teraz nie mieć go w moich zasobach. Zmiksowane koktajle mają idealnie gładką konsystencję.  
  4. Blender kielichowy - od jakiegoś czasu używam go bardzo sporadycznie, ale nie mogę napisać, że jest mi on nie potrzebny. Z tego względu, że mogę w nim zmiksować zdecydowanie większą ilość składników, tym samym oszczędzając na czasie niż musząc tego miksować partiami. 
  5. Mikser ręczny - też już raczej używany w moim przypadku sporadycznie, bo zazwyczaj ciasta, które piekę są małej wielkości i wystarczy wymieszać masę ręcznie przy użyciu łyżki. Jednak czasami taki sprzęt się przydaje, przy większej ilości ciasta czy nawet ubijając białka jaj. 
  6. Gofrownica - niedawno sprawiłam sobie na prawdę dobrej jakości gofrownicę i od tego momentu bardzo lubię przygotowywać różnego rodzaju wafle. Nie jest to sprzęt konieczny w prowadzeniu zdrowej kuchni, aczkolwiek daje wiele możliwości i urozmaica dietę o nowe potrawy. 


POJEMNIKI I BUTELKI 


Niektóre z tych rzeczy są bardzo przydatne i praktyczne, inne nieco mniej i można je zaliczyć do grupy gadżetów kuchennych, które nie są niezbędne, ale mimo wszystko dobrze wpasowują się i są praktyczne w zdrowej kuchni. 

  1. Pojemniki do przechowywania żywności - można napisać zwykłe pojemniki, jednak w tym przypadku mowa o pojemnikach szklanych, na które to próbuję się całkowicie przestawić. Ugotowana potrawa przechowywana w szklanym naczyniu lepiej smakuje w kolejnych dniach i jest to opcja zdrowsza niż przechowywanie w pojemnikach plastikowych, gdzie niekiedy nie wiemy nawet, jakie jest pochodzenie tego surowca. 
  2. Lunchbox - jeżeli pracujesz poza domem czy uczysz się lub często wyjeżdżasz, a dbasz o zdrową dietę, jesz regularnie z pewnością taki lunchbox wiele ułatwia. Nie mając przygotowanego wcześniej posiłku, a będąc poza domem, w momencie, kiedy dopada głód warto i zachęcam do przygotowywania sobie takich lunchboxów na wynos. Pełnowartościowy posiłek, własnoręcznie przygotowany, składający się ze zdrowych produktów jest lepszym wyborem niż szybkie danie w restauracjach typu fast-food. 
  3. Szklane pojemniki - służące do przechowywania żywności. Można w nich przechowywać płatki, ksylitol, różne kasze, makaron, musli i inne podobne produkty. 
  4. Butelka na wodę - super opcja, kiedy nie chcemy kupować kolejnej małej, plastikowej butelki wody. Ta konkretna butelka posiada też ciekawą funkcję, a mianowicie informuje nas o ilości wypitej wody. 
  5. Butelka na koktajle - zwykła butelka, nawet posiadam identyczną, aby zabrać ze sobą zmiksowany wcześniej koktajl. 
  6. Butelka ze słomką - typowy gadżet, ażeby wypijanie przygotowanego smoothie było jeszcze przyjemniejsze. 
  7. Butelka do mleka - ubolewam nad tym, że jakiś czas temu stłukłam swoją butelkę na mleko i koniecznie muszę rozejrzeć się za nową. Taką butelkę używam do przechowywania mleka roślinnego, które sama robię w domu. 



PIECZENIE


Jeden z moich ulubionych działów, z tego względu, że bardzo lubię piec i wymyślać kolejno to nowe potrawy. Szczególnie słodkie wypieki, ale także i te wytrawne. 
  1. Misa kuchenna - niezbędna do wymieszania dużej ilości składników. 
  2. Dzbanek kuchenny - od jakiegoś czasu chciałam kupić taki dzbanek i właśnie zamówiłam go, dzięki wyszukiwarce Favi.pl. Jego zaletą jest to, że jest bardzo praktyczny, bo po pierwsze ma ucho do trzymania w dłoni, a po drugie dzióbek do wylewania ciasta. Dodatkowo posiada także miarkę. Ma on pojemność 1 l, i dla mnie jest to wystarczalne, bo głównie potrzebowałam go do przygotowywania śniadaniowych posiłków - placuszków, naleśników czy omletów. Sprawdza się bez zarzutów, także zdecydowanie polecam. 
  3. Naczynie do zapiekania - zawsze korzystałam z blaszek, kiedy potrzebowałam formy podobnej wielkości, a od jakiegoś czasu chciałam zaopatrzyć się także w formę ceramiczną i korzystając z wyszukiwarki Favi.pl właśnie ją sobie zamówiłam. Posłuży mi z pewnością to wypiekania ciast i deserów, ale także do przygotowywania pieczonych warzyw czy owoców. 
  4. Kokilki - sprawdzają się u mnie do przygotowywania pieczonych owsianek. 
  5. Blaszka - zwykła blaszka, na której można upiec warzywa, ryby, mięso czy słodkie bułeczki.
  6. Forma kwadratowa - bardzo lubię i często używam, z tego względu, że nie jest duża, tak jak prostokątna i takie wielkości mi odpowiadają. 
  7. Keksówka - niezbędna do wypieku chleba, ale także niektórych ciast. 
  8. Tortownica - jest to mini tortownica, a więc podobnie u mnie bardzo na plus, z tego względu, że piekę raczej małej wielkości ciasta. 
  9. Foremki na muffinki - zdecydowanie wolę foremki silikonowe niż te papierowe. Są bardziej praktyczne i wielokrotnego użytku. 


CO BYM CHCIAŁA


Bardzo lubię gotować, jest to związane z moją pasją, ale także po części z zawodem, dlatego wszelkie sprzęty kuchenne i różne gadżety, akcesoria są mile u mnie widziane. Jest kilka takich przedmiotów, które od dawna mi się marzą lub po prostu fajnie byłoby je mieć. 
  1. Patelnia grillowa - może to dziwne, ale nie mam w mojej kuchni jeszcze patelni grillowej. I jakoś szczególnie nad tym nie ubolewam, ale myślę, że z jej udziałem mogłabym przygotować kilka potraw, które wymagają właśnie takiej patelni. 
  2. Mikser KitchenAid - jest to chyba marzenie każdej osoby lubiącej gotować, a nie mającej jeszcze takiego sprzętu. Tak dobrej jakości robot kuchenny z pewnością ułatwiłby mi wiele pracy w kuchni.
  3. Wyciskarka do cytrusów - nie jest to coś, o czym marzę, ale tak jak pisałam wyżej fajnie byłoby mieć taki sprzęt, aby robić świeży sok z cytrusów. 
  4. Wyciskarka wolnoobrotowa do soków - wysokiej jakości wyciskarka do soków marzy mi się już od dawna. Miałam już wyciskarkę, choć może to była sokowirówka (niestety nie pamiętam), w każdym razie pochodziła ona z niższej półki i nie sprawdziła się dobrze, a na koniec spaliłam ją chcąc zrobić sok z marchewki 😂 Wyciskarka jest zdecydowanie lepszą i zdrowszą opcją niż sokowirówka, a przygotowane z jej udziałem soki mogą stanowić ciekawe urozmaicenie zdrowej diety. 
  5. Pojemniki do przypraw - te pojemniki wpadły mi w oko, kiedy przeglądałam wyszukiwarkę Favi.pl i od razu pomyślałam, że chciałabym je mieć w mojej przyszłej kuchni. Ja używam bardzo dużo przypraw, wszelakich, począwszy od jednorodnych, a kończąc na mieszankach. Dlatego taki organizer wydaje się dla mnie bardzo przydatny, a poza tym prezentuje się nienagannie. 


Poniżej zamówione przeze mnie: naczynie do zapiekania oraz dzbanek kuchenny.


Dajcie znać, jakie są Wasze niezbędniki kuchenne, bez których nie wyobrażacie sobie swojej kuchni 😊

2 komentarze